Herlev Bladet: Millioner til grønne skolegårde

16-02-2020

PILOTPROJEKT Danske Anlægsgartnere og Herlev Kommune vil gøre alle kommunens skolegårde endnu grønnere med hjælp fra elever og personale. Villum Fonden støtter med millionbeløb.

Grønne, klimavenlige skolegårde, som kan bruges i elevernes undervisning, giver dem lyst til at være mere ude og samtidig gavner miljøet. Det er nogle af fordelene ved et pilotprojekt, som er blevet til i partnerskabet mellem Herlev Kommune og Danske Anlægsgartnere, og som Villum Fonden har valgt at støtte med 4.209.983 kroner.

En støtte, som i den grad glæder formanden for Børne- og Uddannelsesudvalget, der for nylig, gav grønt lys til projektet med titlen: ‘ Mere dagslys og frisk luft gennem skolegården som læringsrum’.

»Det er fantastisk at få midler i den størrelsesorden. Det sætter vi stor pris på, og det skal anvendes bedst muligt med størst mulig inddragelse af skolerne,« lyder det fra Peter Nielsen (S), der understreger, at indstillingen først skal vedtages endeligt i kommunalbestyrelsen denne uge for at blive til noget. Når det er sagt, er han ikke i tvivl om, at sådan et projekt, der skal udbredes til alle Herlev Kommunes skoler, vil kunne give deres udearealer et lø? og sætte en grøn dagsorden. Ikke mindst i undervisningen af eleverne.

Herlev-modellen

Også direktør i Danske Anlægsgartnere, Michael Petersen, er begejstret.

»Vi er super glade og taknemmelige over, at fonden har støttet op omkring projektet,« siger han, der påpeger, at projektet som det første af sin slags starter op i Herlev og måske med tiden kan udbredes til andre kommuner også.

»Hvis og når det bliver en stor succes, så vil vi se, om kan skalere det op og arbejde videre ud i det ganske land, så vi kunne kalde det her for Herlev-modellen. Det vil give os noget erfaring, og så kunne det være fint, hvis vi kunne få andre kommuner med også, det ville være godt for samfundet og for miljøet og i det hele taget godt for alt,« fastslår han.

Mindre stress

Mere konkret håber han først og fremmest at få flere børn og unge til at interessere sig for gartnerfaget, men også at få dem ud i naturen.

»Vi synes, det er sindssygt vigtigt, når de unge bruger så meget tid i skolen og har lange dage, hvor der bliver stillet store krav til dem, at så vil deres mulighed for at være i et ordentligt grønt område, kunne give dem endorfiner, lykke og afstressning,« påpeger direktøren, der tilføjer, at dét at de selv er med til at ‘ grave i jorden’ forhåbentlig også vil give dem et ejerskab for skolegården.

Bæredygtigt

Noget af det, man har tænkt på at lave i samarbejde med elever, lærere og pædagoger, er at plante træer som små byskove tæt på skolerne og regnbede med stauder, buske og træer, som kan opsuge regn ved kra_ige regnskyl og medvirke til at omdanne kuldioxid til ilt. Projektperioden er toårig, men som Michael Petersen pointerer, starter projektet først rigtigt, når de to år er gået, og planterne begynder at vokse.

»Det her starter først, når vi er færdige med det, og så bliver det bare federe og federe,« lyder det.