Idékonkurrence om udeskoler
27-08-2020
Corona-krisen har gjort udeskole mere aktuelt end nogensinde, og nu lanceres ny national idékonkur-rence for 5.- 6. klasses elever om at skabe gode faciliteter til udeundervisning.
Med gratis undervisningsmaterialer specielt med fokus på faget natur/teknologi får landets 5.-6. klasses elever nu muligheden for at sætte fokus på både biodiversitet og grønne uderum i skolegården.
Samtidig kan eleverne deltage i en national idékonkurrence og dyste om at designe det bedste grønne uderum på deres skole, så det bliver mere attraktivt at rykke undervisningen uden for.
Bag projektet står Herlev Kommune, Danske Anlægsgartnere og konsulentfirmaet PlanMiljø og Villum Fonden har støttet økonomisk. Idékonkurrencen er en del af et større projekt om skolegårde som udendørs læringsrum – skabt ud fra et ønske om at give danske skoleelever mere lys og luft i hverdagen.
Utilstrækkelige faciliteter
Baggrunden for det konkrete projekt er bl.a., at covid-19-pandemien har gjort det mere aktuelt end nogensinde at arbejde med udeskole – og på mange skoler har der været positive erfaringer med at rykke undervisningen udenfor. Forskning viser også, at udeskole styrker elevernes læring og trivsel, men mange skoler hæmmes af, at de kun har begrænsede eller utilstrækkelige faciliteter til udeskole på skolens område. Hertil kommer, at det kan være resursekrævende at tage eleverne med på tur ud i naturområder for at holde udeskole.
Alle 5.-6. klasse i hele landet kan deltage i konkurrencen, og der er 7.000 kroner til klassekassen til vinderne.
Til idékonkurrencen knytter sig et gratis læringsforløb med tre separate undervisningsmoduler, der giver idéer og øvelser til at undersøge biodiversitet og grønne uderum i skolegården. Materialet er som udgangspunkt lavet med fokus på faget natur/teknologi for folkeskolens 5.-6. klasser- men det rummer også forslag til at udvide med øvelser inden for dansk og matematik, ligesom forløbene kan tilpasses andre klassetrin.
Materiale kan hentes her: www.idekonkurrencen.dk