Man kan ikke bare sige at det er bæredygtigt

09-02-2022

Man kan ikke uden videre bruge absolutte og generelle termer som bæredygtig, grøn, klimavenlig og miljøvenlig. Det kræver en livscyklusanalyse eller lignende dokumentation for byggeriets minimale klima- og miljøaftryk fra vugge til grav. Derfor kan det være i strid med markedsføringsloven f.eks. at kalde et byggeri ’bæredygtigt’ uden en livscyklusvurdering (LCA).

Det understreger Forbrugerombudsmanden i den nye ’Kvikguide til virksomheder om miljømarkedsføring’. Den blev udgivet 22. december. Udgangspunktet er markedsføringslovens §13: „Den erhvervsdrivende skal kunne dokumentere rigtigheden af oplysninger om faktiske forhold.“

Læs guiden HER.

Har man ikke har egentlig dokumentation, må man f.eks. godt sige at man ‘tilstræber’ bæredygtighed eller kalder sig ‘mindre’ miljøbelastende. Det kræver at man gør noget for det, f.eks. med planer, tiltag, mærkningsordninger og certificeringer (f.eks. Green Building Council Denmarks DGNB).

Ifølge Forbrugerombudsmanden er der øget fokus på miljømarkedsføring. Virksomheder bruger miljøudsagn i sin pr mere end før, og forbrugerombudsmanden modtager jævnligt klager over såkaldt ‘greenwashing’. Forbrugerombudsmanden har derfor gjort området til et indsatsområde som den nye guide er et led i.