Stress skal forebygges. Ny vejledning fra AT
09-11-2021
Stress skal forebygges: Arbejdstilsynet klar med ny vejledning om stor arbejdsmængde og tidspres
- 1 ud af 5 medarbejdere oplever sjældent eller aldrig, at de har tid nok til at nå deres arbejdsopgaver
- 1 ud af 3 medarbejdere oplever, at de altid eller ofte har tidsfrister, der er svære at overholde
- 2 ud af 5 medarbejdere oplever, at de altid eller ofte får uventede arbejdsopgaver, der sætter dem under tidspres.
I den er samlet en række centrale tiltag, man som arbejdsgiver kan sætte i værk sammen med sine medarbejdere for at forebygge fx stress som følge af stor arbejdsmængde og tidspres.
Blandt de vigtigste tiltag er:
- Sørg for, at der er klare arbejdsgange, så det er tydeligt, hvem der laver hvad. Det styrker samarbejdet om opgaverne og skaber mening i arbejdet.
- Prioritér arbejdsopgaverne. Tal jævnligt med medarbejderne om, hvilke arbejdsopgaver de skal løse. Fortæl dem også om dine forventninger, og hvad de skal prioritere, når der er travlt.
- Tilbyd hjælp og støtte. Sørg for, at dine medarbejdere ved, hvor de kan få hjælp til opgaveløsningen. Det kan både være hos ledere og kollegaer.