Stress skal forebygges. Ny vejledning fra AT

09-11-2021

Stress skal forebygges: Arbejdstilsynet klar med ny vejledning om stor arbejdsmængde og tidspres

  • 1 ud af 5 medarbejdere oplever sjældent eller aldrig, at de har tid nok til at nå deres arbejdsopgaver
  • 1 ud af 3 medarbejdere oplever, at de altid eller ofte har tidsfrister, der er svære at overholde
  • 2 ud af 5 medarbejdere oplever, at de altid eller ofte får uventede arbejdsopgaver, der sætter dem under tidspres.

HENT VEJLEDNINGEN HER.

I den er samlet en række centrale tiltag, man som arbejdsgiver kan sætte i værk sammen med sine medarbejdere for at forebygge fx stress som følge af stor arbejdsmængde og tidspres.

Blandt de vigtigste tiltag er:

  1. Sørg for, at der er klare arbejdsgange, så det er tydeligt, hvem der laver hvad. Det styrker samarbejdet om opgaverne og skaber mening i arbejdet.
  2. Prioritér arbejdsopgaverne. Tal jævnligt med medarbejderne om, hvilke arbejdsopgaver de skal løse. Fortæl dem også om dine forventninger, og hvad de skal prioritere, når der er travlt.
  3. Tilbyd hjælp og støtte. Sørg for, at dine medarbejdere ved, hvor de kan få hjælp til opgaveløsningen. Det kan både være hos ledere og kollegaer.